Vi mødtes i klubben kl: 08:00, Birger, Fribert og Jan var mødt op, Morten ville støde til i Rungsted Havn, vi blev en lille sluttet flok på 4.
Koordinaterne til Anemonevraget og Sinne Nordfisk blev printet, båden var klar og vi drog af sted til Rungsted Havn.
Båden blev sat i vandet , gearet blev pakket, og af sted det gik. Det var en fin morgen, lidt halvkoldt, men det lovede fint med solen, og vinden var svag.
Morten skulle nu have sin tørdragt på, men desværre for ham, gik hans hånd-manchet fra i limningen, æv, æv, det blev et fugtigt dyk.
Vi var hurtigt ude ved Anomone-vraget og det kunne tydeligt ses på ekko-loddet da vi langsomt sejlede over den, ankeret blev kastet og vi var klar.
Morten stod desværre over, for han ville være lidt utæt. Birger kom hurtigt i baljen og forsvandt hurtigt ned og lagde ankeret direkte på vraget.
Fribert og jeg kom i, og det gik nu mod bunden ad anker-torvet, Fribert havde en smart signal-lygte med som han fastgjorde på anker-torvet, så man nemmere kunne finde tilbage dertil, noget jeg kun kan anbefale, det er enormt smart.
Det skulle vise sig at der var meget dårlig sigt, kun ca. 1m, men Fribert havde en meget kraftig lygte med, så vi sneglede os frem over vraget og kunne nu se hvorfor det hedder Anemonevraget, det er ikke uden grund.
Vi stødte på Birger et par gange og hilste med lygten, det blev til godt 1/2 time på vraget inden vi gik til overfladen, man kunne godt mærke kulden nu, det var ikke meget mere end 8-9 gr. på bunden.
Da alle mand var oppe i båden igen, lettede vi anker, og kursen gik mod Sinne Nordfisk. Vel ankommet til positionen kastede vi anker, og vi tog vores madpakker frem og begyndte at få lidt mad.
Vi spottede en fisker-båd i det fjerne, og kunne godt se at den var på kollisions kurs, men han måtte da havde set os!!!, vi havde reglementeret signalering med dykkerflag på bådens højeste punkt, så alt var i den skønneste orden. Problemet var bare at den kom nærmere og nærmere, og stadig direkte mod os...
Morten begyndte at pifte og anråbe fiskerbåden, det var ikke til at se om der stod nogle bag rattet, der blev piftet og anråbt, men fiskeren kom bare tættere og tættere på.
I sidste øjeblik fik den lige 10 gr. styrbord, tror at autopiloten korrigerede lidt, så den akkurat lige gik fri af os, men ikke mere end 6-8 meter, hjertet sad helt oppe i halsen og Birger var begyndt at lyne tørdragten, hvis vi skulle en tur i baljen...
Da han havde passeret, kunne vi se fiskeren, han sagtnede farten en smule og kikkede forsigtet bagud, imens vi råbte og skreg af ham, han fortsatte bare mod Ven, som om intet var hændt!!!
Da vi var kommet os, og havde skiftet flasker hoppede vi i baljen og gik mod Sinne Nordfisk på bunden, igen var der dårlig sigt, så det man så, var i lygtens skær.
Som altid på vrag var der masser af fiske-blink og pirke som havde sat sig fast, til stor ærgrelse for dem som havde kastet dem ud, med en forventning om at kunne hive dem ind igen med en stor torsk på.
Fribert og jeg tog ikke den store notits af dette, men det skulle vise sig at Birger havde taget for sig af retterne, han havde fået fat i en del, og det ærgrede ham at han ikke havde haft en bidetang med.
Det blev til godt en 1/2 time igen, men hvis det var koldt på første dyk, var det nu slæde-hunde-koldt de sidste minutter på bunden :-)
Oppe på båden, kunne Morten fortælle os at en lyst-sejler for sejl , havde været endnu tættere på end fiskeren, man må sige at der havde været ude efter os.
Med 2 fine dyk på konto'en, gik turen nu mod Rungsted Havn, der var en tung sort basse sky der hang over os, så den fik lige et ekstra nyk på gassen, men skyen holdt dog tæt hele vejen ind.
Inde i havnen lå Birgers fangst af blink og pirke i en fin lille bunke, og vi blev enige om at vi skulle prøve at få dem afsat til en fisker der var ved at sætte båden i vandet, Morten mente godt at vi kunne få 50 kr. for dem, og han fortsatte i rask trav derover, vi kunne se at de to lyst-fiskere tog begge deres punge frem, det så lovende ud :-)
Men det skulle vise sig at det kun gav 40 kr. som nu er sponsoreret til sodavandskassen i klubben.
Vi takker alle for det fine selskab og det høje humør, hilsen Fribert, Birger, Morten og Jan.