Traditionen tro gik årets pinsetur, atter til den hyggelige Svenske havneby Lysekil, som ligger på spidsen af en tange ved Gullmarsfjorden med den smukkeste udsigt ud over skærgården. Lysekil er kendt for sit rige liv under vandet. Der findes mange arter her, som normalt ikke kan ses på dykbare dybder. De trives her i fjorden pga. strømmene fra de store have, som ender netop her.

Det var en lang, men også hyggelig og flot køretur derop. Vi tog afsted fra Danmark i dejligt solskinsvejr. Bilen var pakket til bristepunktet med grej, kufferter, dyner og diverse madpakker til turen. Vi glædede os rigtig meget, og da det var første gang, Steen og jeg, skulle deltage på den traditionelle Lysekiltur, kunne vi også føle en del spænding.
Alle ankom i løbet af fredagen. Tonny og Bjarne var de første på campingpladsen, og de nåede som de eneste at få to dyk allerede den første dag. Vi andre var knap så friske, så vi sprang natdykket over, og sprang lige til de røde pølser i stedet, som blev serveret efter, at formanden og familie var ankommet som de sidste.Blinker

Lørdag startede med fælles morgenmad i ”vores nye klubhus” fælleskøkkenet.
Efter morgenmaden skulle vi have pakket bilerne og have styr på logistikken. Dagens første dyk skulle forgå på Släggö. Der var blevet bygget nogle nye dykkerbænke på molen, som gjorde på- og aftagning af udstyr væsentligt mindre besværligt, end det ellers kan være. Der blev ved dette dyk opdaget flere utætheder på adskillige af tørdragterne. Morten Bo og Kenneths dragter blev sendt til reparation, og de måtte herefter dykke i lånedragter, som også var mere eller mindre utætte. Eftermiddagsdykket lørdag var for nogles vedkommende igen på Släggö, mens Kenneth, Torben, Erik, Steen og jeg var ude ved Jordfall. Her måtte Kenneth dog opgive, da hans nye lånedragt var mere utæt end den første lånedragt.
Aftensmaden havde vi aftalt, at vi skulle spise på en lokal tapasrestaurant, men da de ikke kunne have plads til 14 gæster, blev aftensmad i al hast arrangeret af Michael, Anja og Berit. Vi fik en lækker middag bestående flødekartofler, glaseret skinke med grøn salat og rødvin til. Vi fik desuden hjemmelavet rabarbercrumble og Irish coffee. Jeg tror faktisk, at det var hyggeligere i ”vores nye klubhus” end på nogen restaurant.

Søndag startede igen med fælles morgenmad.
Første dyk var endnu engang på Släggö. Morten Bo ville gerne dykke med sit nye side Mount, så han allierede sig med Kenneth på dette dyk. Det var en stor succes og Morten Bo var høj af begejstring, lige med undtagelse af vandet, der stadig fandt vej ind i tørdragten. Jeg var sidst i vandet, men mit dyk blev brat afbrudt, idet min lynlås viste sig ikke at være helt lukket, og vandet fossede ind og ned i højre ben, så jeg kunne i den grad finde trappestigen virkelig hurtigt, hvilket er en smule ulig min natur Ler
Eftermiddagsdykket var igen på Släggö, og det samme var natdykket. Det var nogle rigtig fine dyk, hvor vi fik set mange troldekrabber, taskekrabber, små gobler med lys i og et mylder af fisk. Det var i øvrigt nogle rigtig gode dyk til at øve sig på sin afbalancering.
Aftensmaden bestod af forloren skildpadde med æg og brød, som vi hyggede os med i Hytte 2.

Mandag morgen skinnede solen og morgenmaden blev spist udendørs. Det var en herlig afslutning på en dejlig pinsetur. Efter morgenmaden stod den på rengøring, før de sidste af os tog afsted.
Kenneth, Steen og jeg ville tage et sidste dyk på Hällebäck på vejen hjem, men desværre var Steens flaske kun halvt fyldt, så han sprang over. Kenneth og jeg fik et super godt dyk og som prikken over i’et, fik vi set en kæmpe stor kongekrabbe, som sad i midten af et traktordæk og tronede. Det var en helt vild oplevelse.

Tak til alle for en rigtig dejlig og vellykket pinsetur Smiler